35½ timme vaken, 1½ timmes sömn

Med 12 timmars sömn i bagaget är jag nu tillräckligt pigg för att skriva om det händelserika Luciadygnet, och vi kan ju börja klockan 20.00 den 12 december. (Tänker  skippa detaljer kring delen om den 40 minuter försenade anslutningstaxi-buss grejen, men det var kallt, vill jag säga. Fast jag såg ett jättetydligt stjärnfall!)

20.00 Jag anländer till kyrkan, som är helt nedsläckt, låst och tom. Nåväl, tänker jag, och kryper ner i närmsta soffa, lyssnar på julmusik, läser i en ruskigt bra bok, och äter choklad som jag fått av Morfar. Går omkring lite i restaurangen och fördriver tiden. Tjuvsmakar en ruskigt god pepparkaka.

21.07 Emil ringer. De är i affären och handlar julfika till oss och de vi ska lusa hos. Undrar vad han ska köpa. Undrar vilka som kommit. Ingen, säger jag.

21.09 Ringer David. Frågar vart de är. Lirar singstar i Baptist, säger han. Jaha, ni vet att vi skulle träffas här klockan nio va? säger jag. Va? säger han, det visste jag inte. Suck. Sen säger han "Dennis säger att Jonas ringt och han står utanför. Springer och öppnar åt Jonas.

21.35 Alla har typ kommit, blå korridoren och kapprummet intill är helt plötsligt dränkt av Luciakläder, påsar och väskor.

22.00 Övar in stämmorna på sångerna vi ska sjunga, diskuterar när vi ska åka, tydligen har Lasse ett ovänligt morgonhumör... Jag och Linn sätter oss i restaurangen och har ett djupt tjejsnack. Helt plötsligt sitter fyra killar där också. Udda samtalsämnen som vanligt. Kvällen fortsätter men ...öh...jag vet inte riktigt vad vi gör faktiskt. Luddigt.

01.03 Fikar lite. Dricker julmust, äter saffrans..längd, pepparkakor med mera. Om vi var flumma innan, så är det riktigt ila nu. Jonas gör en gubbe av en pepparkaka, alla skrattar, väldigt mycket.

01.37 Sprider ut oss i kyrkan. Killarna förpassas till soffor, medan jag, Linn och Kristin invaderar barnrummet i källarne, som är fullt med madrasser och kuddar. Försöker sova lite.

03.10 Väcks av en riktigt hemsk, gäll melodi. Lyssnar på melodin i ungefär en minut, innan Kristin ropar "Karin!!" och pekar på min mobil. Ojdå, det var visst den som ringde, väckarklockan. Tvingar oss själva att gå upp, går upp på nästa våning till killarna. Fortfarande grejer överallt.

03.16 Gör oss iordning, samlar ihop grejer, kokar kaffe. Tar längre tid än vi räknat med.

03.40 Åker mot Susanne i Skärblacka. Fryser, halvslummrar, skrattar och lyssnar på dålig musik på radion.

04.00 Ligger efter i tidsplanen som jag lagt upp, och som jag verkar vara den enda som bryr mig om. Framme oss Susanne. Harklar våra nyvakna halsar, har svårt att tända ljusen eftersom vi bokstavligen talat skakar av köld. Ringer på. Sätter igång brandlarmet två gånger och lämnar ett kort.

04.30 Lussar hos Johnny och Lena. Allt går bra, förutom att jag råkar sjunga "mörka ljus" istället för "vita ljus". Hur klantig kan man vara? Okej, klockan är inte mycket....

04.50 Hämtar julmusten vi glömt i kyrkan, Emil åker och köper mer fika, han lämnade för mycket hos Susanne. Åker mot Vikbolandet och Henrik m familj.

05.20 Vi vet att vi ska svänga vid Östra Stenby. Åker förbi, vänder vid Östra Husby. Tar 15 minuter att åka tillbaka. Svänger vid Ö Stenby. Har ingen aning om vart vi ska. Åker vilse

Under vår 1 timme långa runtirrning på små avvägar hinns följande med:
x Jagas av en galen bonde som tror vi stulit hans gris eller nåt?
x Backa in i ett träd
x Köra i diket

06.00 Ger upp. Åker in mot stan, lussar oss Lasse m familj. Han var vaken :) Emil tittar igenom korten han och Kristin gjort, och viftar med Susannes, frågar "Vilken gav vi till Susanne egentligen?" Kommer fram till att det antagligen var den där de på skämt rimmat på Susanne och tyrann. Pinsamt.

06.50 Väcker Samuel med 10 riktigt högljudda verser av Staffan. Skrattar lite. Går ut.

07.10 Emil rusar iväg, han börjar 07.30. Vi andra åker in till stan. Lämnar av lite folk. Jag byter kläder i bilen.

07.30 Jag Alex och Linn lämnas av på McDonalds, äter frukost. Känns som kväll - mörkt och massor av folk.

07.45 Går till skolan.

08.00 Ser på skolans Luciatåg. Låter lite halvfalskt, de tar inga stämmor, sjunger väldigt lågt och det är versar om döende tomtar. Mysigt...eller nåt.

08.50 Har kemi i 3 timmar och 45 minuter, ungefär. Höll på att somna under föreläsningen.

12.45 Går på stan och köper julklappar. Åker hem 14.40 med bussen (den gick inte förrän då, hej jag bor på landet) Kommer hem, sitter vid datorn, pluggar kemi, pysslar med lite annat. Somnar 20.30





1. Tog bilden för att visa hur ensamt och öde det var när jag satt och väntade.
2. Fika runt klockan ett
3. Klockan 3.15, yrvaken alex
4. Redo att lussa
5. David som verkar ganska pigg börjar sjunga för fulla halsar. Gäsp
6. Iskallt, utanför Susanne m familj
7. Brandvarnaren sätter igång
8. Johnny & Lena
9. Vilse på Vikbolandet...Vi hade två bilar, det är därför vi står ute och pratar. Ku Klux Klan varning
10. Hos Lasse m familj
11. 10 verser Staffan hos Samuel. Fika & blomma fick även han.

Kommentarer
Postat av: Sveeeen a.k.a Sara

Dude, ni är liksom abitiösa, you go girl!

2007-12-18 @ 00:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback